fredag den 21. juni 2013

Hjemmelavet rabarbermarmelade ♡

Det siges, at rabarber kan trækkes indtil omkring Sct. Hans. Dels fordi de herefter skal have lov til at hvile og samle næring til næste forår, hvor du kan høste endnu flere af de lækre stænger. Dels stiger rabarberstilkenes indhold af oxalsyre i højsommeren, hvilket indebærer, at du skal bruge mere non-oxalsyre i tilberedningen. 

Da jeg i onsdags var på endagstur til Liseleje, høstede jeg derfor også en masse rabarber, som jeg nu har lavet verdens bedste rabarbermarmelade af.


Opskriften har jeg fra min søsters svigermor, der har hele to yderst imponerende køkkenhaver, og som hvert år fremstiller et bredt udvalg af lækre marmelader - den lækreste forbliver dog rabarbermarmeladen!

Hemmeligheden bag opskriften er, at du efter skyl og snitning af rabarberne overhælder dem med sukker, og lader dem stå og trække minimum ét døgn. Herved trækkes al saft ud af rabarberstykkerne, og når du efter et døgns tid koger blandingen, bliver marmeladen ikke udkogt og smattet - rabarberstykkerne forbliver stort set intakte, hvilket giver en meget smuk marmelade.



Frit efter mundtlig overlevering får du her opskriften:

Dag 1
1 kg rabarber snittes i 3-4 mm tynde skiver
Rabarberstykkerne overhældes med 1 kg sukker (jeg bruger 500 g lyst rørsukker og 500 g almindelig hvid sukker)
Lad blandingen stå og trække i 1 døgn, rør af og til

Dag 2
Kog blandingen i 10-15 minutter
Tilsæt geleringspulver (følg anvisningen på pakken)
Tilsæt derefter 1 1/2 spsk vaniljesukker
Og evt. et par tsk atamon

God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar