onsdag den 4. december 2013

De obligatoriske klejner

Sprøde eller bløde? Store eller små? Når det kommer til klejner, så er det eneste rigtige vist det, som ens mor lavede, da man selv var barn - har du det ikke også sådan?

Min mor har altid lavet små og sprøde klejner med både kardemomme og citronskal i dejen, og det er lige præcis sådan, at mine klejner skal være. Derfor er det selvfølgelig også min mors opskrift, som jeg brugte i går, da jeg lavede klejner sammen med "min" store pige.


Mors klejner

125 g blødt smør
500 g mel
170 g sukker
Fint reven skal af 1/2 citron
3 æg
3 spsk fløde
1/2 tsk kardemomme
1 kg palmin til at koge klejnerne i
1 klejnespore

Ælt smør, mel, sukker citronskal, æg og kardemomme sammen til en sammenhængende dej. Tilsæt derefter fløden, ælt godt og stil dejen på køl 1/2 time. 

Rul dejen i lidt ekstra hvedemel til ét stort dejstykke, der er 3 mm tykt. Skær dejstykket med klejnesporen i 3 cm brede strimler. Skær strimlerne i skrå stykker, der er 6 cm lange. Skær et snit i midten på langs af hvert skråstykke og vrid klejnerne igennem dette hul til den karakteristiske klejnefacon.

Varm palminen op til det varmepunkt, hvor de vredne klejner koger kontrolleret, når de kommer forsigtigt ned i gryden. Stik evt. en tændstiks ende uden svovl ned i palminen, hvis det syder omkring træet, så er palminen varm nok.
Kog klejnerne 5 stk. af gangen, til de er let gyldne overalt. Jeg giver dem 1-2 min på den ene side, og ditto på den anden.
Tag de kogte klejner op med en lang køkkennål og læg dem straks på et sammenfoldet stykke køkkenrulle, der opsuger overskydende fedt.

Lad dem køle helt af og kom dem i en kagedåse eller en beholder med tætsluttende låg.


Herhjemme er kagedåserne nu fyldt med VANILJEBRØD, PEBERNØDDER og klejner, hvoraf de to sidste er absolut jule-must-haves for mig - hvilke kager hører julen til hjemme hos dig?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar