tirsdag den 24. juni 2014

Hjemmelavede kartoffelkager

Jeg elsker at bage (og spise) kager, men så sent som i forgårs hørte jeg min bedre halvdel sige følgende til vores 3-årige søn: "Nej, vi skal ikke have kage, vi spiser i forvejen alt for meget kage"... ups, tænkte jeg, for af os to er det heeeelt sikkert mig, der har den sødeste tand, og derfor (måske lidt for) ofte får sneget kage ind i hverdagen.

Derfor er det fantastisk med fødselsdage og andre festlige anledninger, for der kan man altså ikke snige sig udenom kage, og i dag fylder "min" store dreng Marius 15 år, så jeg har været i køkkenet:-)


Jeg kan godt lide at prøve noget nyt. Nogle gange bliver det vellykket, som eksempelvis DENNE fantastiske cheesecake, som vores gæster stadig taler om. Andre gange bliver det mindre vellykket, som eksempelvis mine første fondant kager, hvor fondanten ikke helt artede sig (ungerne var dog vilde med dem - guess why?)


I dag har jeg kastet mig ud i Mette Blomsterbergs kartoffelkager, dog med en enkelt ændring. I mit univers skal bunden nemlig være en simpel vandbakkelsesbund, hvilket alt andet lige også er lidt mere tidsmæssigt passende på en hverdag. Lige siden jeg i mine teenageår arbejdede som bagerjomfru i det lokale bageri, har jeg været vild denne kage, og jeg har længe haft lyst til at prøve at lave den. Her ser du så resultatet: 



Cremen blev lidt for flydende, og jeg havde lidt svært ved at rulle marcipanen ud, men i det store hele blev de egentlig meget vellykkede... og store! Og da Marius skal svømme DM i weekenden undlod han at spise sin op:-)



Nå ja, og så kan Nana jo ikke lide marcipan;-)



Kæmpe tillykke med de 15 år Marius og al held og lykke til dig i weekenden - det fortjener du!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar