mandag den 23. juni 2014

Mine første fondant kager: Napper-tårnkranen og Askepots slot

Der har været sommerfest i Laura og Richards børnehave, og da jeg nu er på barsel, tænkte jeg, at jeg ville gå all in, og både bage en kage, der glædede Richard og en, der glædede Laura (...måske også lidt fordi, det stadig sidder i mig, at Richard blev sååå skuffet over, at jeg ikke havde bagt en kran-kage til deres 3 års fødselsdag;-)

Fondant har længe været det nye sort, og her var en oplagt mulighed for at prøve at lege med dette "modellervoks for voksne".

Første forsøg gik imidlertid gruelig galt!!! Jeg smeltede skumfiduser over et vandbad, men det blev virkelig mærkeligt, og da fondanten var færdig, var den MEGET hård. Jeg var tilsvarende MEGET insisterende, og det lykkedes mig at rulle den ud, og beklæde Richards Napper-tårnkran med den. Det revnede og sprækkede, og jeg tænkte: "Det gider jeg aldrig at lave igen":



Men det blev jeg jo nødt til, for Lauras kage var allerede bagt, og ventede blot på at blive pyntet. Og det var faktisk heldigt nok, for her gik det helt anderledes. Denne gang valgte jeg at smelte skumfiduserne i mikrobølgeovnen, og allerede her kunne jeg se, at det fungerede meget bedre for mig. Den smeltede skumfidusmasse var skummet og luftig, og det var lækkert at ælte flormelis i. Den færdige fondant blev tilsvarende smidig og super let at rulle ud og beklæde Askepots slot med, så nu tænker jeg: "Ah, det skal jeg helt sikkert prøve igen:-)"



Ingen kommentarer:

Send en kommentar