søndag den 22. juni 2014

Syrensaft - forår på flaske

Foråret har virkelig været tidligt på den i år, og med syrenernes blomstren tager jeg nu forskud på sommeren. I mine barndomsminder forbinder jeg nemlig de blomstrende og duftende syrener med skoleferiens start, men i år har vi glæde af dem allerede nu medio maj.

Jeg tror de fleste som barn har prøvet, at plukke disse fristende blomster for da at suge nektar ud af dem, men vidste du, at man kan lave saft af syrener ligesom man laver hyldeblomstsaft? Det er ny viden for mig, og derfor har jeg kastet mig ud i projektet. 

Opskriften, jeg har fulgt, får du her:

1 l vand, 1 kg sukker samt saften og den revne skal af 2 usprøjtede citroner bringes i kog i et par minutter, herefter tilsættes 2 skefulde citronsyre. Lad det køle helt ned, og kom så ca. 20 klaser syrenblomster i (stænkler og blade skal være fjernet). Rør rundt og lad det så trække i ca. 2 døgn, hvor du rører i det et par gange i døgnet. Si derefter blomsterne fra, og kom saften på flasker.

Selve saften bliver smuk lyserød, når du vælger de lyselilla syrener, som jeg gjorde, og den smager præcis som syrenerne dufter - meget specielt, og absolut noget, jeg skal lave igen næste år - forår på flaske!


Jeg glemte desværre helt at tage et billede af det færdige produkt, men så får du i stedet et af mine aldrig svigtende små hjælpere:-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar