fredag den 15. august 2014

Min første uge som hjemmegående med Kirsten

I løbet af sommerferien løb jeg tør for barsel, og nu hvor ferien er forbi, er min rolle ændret fra "på barsel" til "hjemmegående". Som planen er nu, skal jeg gå hjemme med Kirsten til hun er 2 år. At passe hjemme er imidlertid ikke helt nyt for mig. Jeg gik nemlig hjemme med Laura og Richard til de var 2 1/2 år, og den unikke tid vil jeg også gerne give til Kirsten (og ikke mindst mig selv:). 

Der er dog én stor ændring i forhold til tiden, hvor jeg gik hjemme med Laura og Richard: Vi er flyttet! Vi er flyttet fra dejlige København med alt hvad byen byder på af legepladser, kulturelle tilbud, legestuer, rytmik, svømmehaller etc. til lille Jonstrup, hvor der ikke er noget som helst, man kan gå til med børn i dagtimerne. 

For at være helt ærlig, har det derfor også været med en anelse ængstelse, at jeg har set frem til det kommende år, for med Laura og Richard havde jeg brug for, at der skete noget hver dag. 

Nu er den første uge så gået, og jeg må lige så ærligt indrømme, at jeg ikke kunne have drømt om en bedre start!

Mandag indviede vi børnesædet på min damecykel med en skøn cykeltur til Værløse bibliotek (til Laura og Richard brugte jeg ladcykel). Vi cyklede den smukke rute langs Søndersø, og Kirsten var bare så glad (det lød faktisk som om, at hun sad og sang:-)

Tirsdag var vi i legestue i Måløv Kirke, og det var her "armene-over-hovedet-juhu-følelsen" for alvor indtraf. Vi blev budt velkommen af en relativt stor gruppe, der nærmest alle kendte hinanden i forvejen, og som meget inkluderende straks indviede mig i hvilke andre legestuer, der var værd at komme i. Det var helt tydeligt, at de mødtes fast, og at alle passede af lyst (og ikke fordi deres barn ikke kunne få institutionsplads, som gjorde sig gældende for en del af dem, jeg mødte i København). 

Onsdag tog vi på opfordring af ovenstående gruppe i legestue i Vestkirken i Ballerup, der bød på både leg, rytmik og frokost. Flere af dem fra dagen før mødte også op, og det var fedt allerede at kende så mange.

Torsdag havde Richard en legeaftale, så jeg hentede Laura tidligt og vi hyggede os med at bage, pynte og spise boller sammen.

Fredag havde vi en privat legeaftale med to piger og deres børn fra legestuen i Ballerup. I København tog det et halvt års tid at få opbygget et netværk af hjemmepassere. Jeg oplevede, at rigtig mange var midlertidige, fordi de ventede på institutionsplads, og dette blev afspejlet i engagementet eksempelvis i forhold til at planlægge ture eller arrangere private legeaftaler. Derfor er det bare så dejligt allerede efter den første uge, at sidde med en følelse af, at det nok skal blive et rigtig godt år:-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar